Motorola Moto X Force. Min dagliga enhet.



Det har gått lite mer än två månader sedan jag gjorde en uppgradering från min LG G3 till min Motorola Moto X Force och det är nu efter några månader som man märker telefonens fördelar och nackdelar.
Jag formligen älskar mobiltelefonens design. Den är betydligt finare i verkligheten än den är på bild och den känns skönt att hålla i handen.
Motorola Moto X Force är byggd av plast och är en unibody konstruktion av hög byggkvalitet. Runt lurens kanter löper en ram av aluminium. Den vänstra långsidan är helt tom och på den högra långsidan sitter Power knappen och volymen.
Baksidan består av en mönstrad plast som ger ett bra grepp. För mig som använder min mobiltelefon extremt ofta under dagen är det naturligtvis mycket viktigt att min mobil har topp prestanda. Motorola Moto X Force har specifikationer som passar bra med mina behov. Den har ett stort batteri på 3760 mAh och detta batteri stödjer dessutom snabbladdning så när väl batteriet börjat bli tomt går det fort att fylla på igen. Det går att ladda på trettio minuter.
Telefonen har en stor AMOLED display på 5,4 tum och denna display har 1440×2560 pixlar vilket ger en pixeltäthet på 540 ppi. Denna display är av typen Shatterproof så den går inte sönder så lätt. För mig som konsumerar media i min smartphone är en stor display med många pixlar förstås viktig. Att titta på film, videor från YouTube, blogga och spela spel blir så mycket mer njutningsbart med en större och bättre skärm.
Mobilen drivs av en åttakärnig Snapdragon 810 processor på 2 GHz. Den är en snabb och kraftfull processor som klarar av det allra mesta utan problem.
Ram minnet är på 3 GB och internminnet är på 32 GB och minneskapaciteten går att utöka med ett MicroSd kort på upp till 256 GB.
På mitt minneskort har jag sparat en massa långfilmer som man kan titta på när man har en stund över. Perfekt när man reser.
Den bakre kameran är på hela 21 Megapixlar och har autofokus och dubbel LED blixt. Den främre kameran är på 5 Megapixlar och har också den en LED blixt vilket en främre kamera sällan har.
En sak jag saknar är en liten lampa som blinkar när man har fått ett meddelande samt lyser tills mobilen har ladats färdigt.
Nackdelarna med den här telefonen är inte särskilt många. En nackdel är dock själva processorn som är känd för att göra mobiler lite varma vid hård arbetsbelastning. Den blir inte så varm att man bränner sig men den känns helt klart något varm, främst när man använder telefonen för att spela spel.
En annan nackdel har att göra med Shatterproof display som visserligen gör att displayen inte spricker om man tappar den på en hård yta men som leder till att displayen lättare får repor än mobiltelefoner med vanliga displayer. För personer som är försiktiga med sina lurar bör detta dock inte bli något problem och om oturen är framme krossas inte vilket förstås är en stor fördel. Några små repor kan man stå ut med men det är besvärligt om man har en sprucken skärm.
De många fördelarna överväger med råge dessa nackdelar.
Motorola Moto X Force har operativsystemet Android 6.0.1 Marshmallow som är den allra senaste uppdateringen av systemet och förutom detta kommer mobiltelefonen få uppdateringar tidigare än majoriteten av lurar där ute. Själva systemet är nämligen i det närmaste helt rent vilket underlättar vid uppdateringar. Tillverkaren behöver nämligen inte anpassa så mycket för att passa ihop med uppdateringen. Ett rent Android ger även en snabbare prestanda eftersom det inte är så mycket som tynger ner systemet.
En funktion jag gillar med mobiltelefoner från Motorola är deras röststyrning som är mycket bra utförd. Deras smartphones lyssnar ständigt efter ditt röstkommando, till och med när displayen är i viloläge. Du behöver inte röra telefonen och det är bra när du till exempel vill svarat på ett sms men inte har händerna fria. Du kan starta musikspelaren med hjälp av rösten, posta ett inlägg på Facebook, starta en video på YouTube eller ringa upp en kontakt från mobilens telefonbok. Ja. Möjligheterna är många.
En Motorola Moto X Force kostar runt 6500 kr och det gör den till en ovanligt dyr Motorola. Tillverkaren Motorola är kända för att deras smartphones är billigare än många av konkurrenternas likvärdiga mobiltelefoner.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Xiaomi Mi 10 Pro

När är det dags att byta mobiltelefon?

Tips och tricks. Utvecklarläget.